zondag 16 augustus 2009

Windhoos in West-Limburg (België)




Google: Hagelbui Lummen
Youtube: Hagelbui Lummen

Afgelopen nationale feestdag reed ik met de wagen naar huis van het bezoek aan mijn oude vriend om thuis het avondmaal te gaan gebruiken. Toen ik in Hasselt-West de oprit nam naar de autostrade richting Lummen zat ik plots vast in de file. Er bekroop me iets onwezenlijks, want zeg nu zelf, wie verwacht zich eraan om zich op de avond van een feestdag vast te rijden in een file. Dat is toch zeer onwaarschijnlijk. Er zal misschien een ongeluk plaatsgehad hebben op het klaverblad in Lummen dacht ik, maar zelfs in dat geval komt een file die reikt tot in Hasselt nog onwaarschijnlijk over.
Langzaam liet ik me meegaan in de trage vloed van de file waarbij ik zo nu en dan toch tot stilstand kwam en weer diende aan te zetten om tegen fietssnelheid verder te karren. Vermits ik tegen zevenen thuis verwacht werd en het zeer onwaarschijnlijk was dat ik het aan dit rijtempo zou halen belde ik omstreeks 18:31 naar huis, zo blijkt uit de log van mijn mobieltje. Onverrichterzake overigens want ik had enkel de voicemail waar ik een bericht insprak van ik sta in de file, zal later thuis zijn. Terwijl ik in de auto naar authentieke bluesmuziek luister laat ik me verder en dieper meevoeren in de file en ik had inmiddels al besloten de eerstvolgende afrit te nemen. Steeds meer bekroop me mijn gevoel van ongeduld.















Het betreft hier de recent geopende afrit 26 bis Industriepark Lummen-Zolder. Toen ik het bord zag dat de afrit aankondigde was ik niet meer te houden. Reeds voordien had ik me enkele malen dienen te bedwingen aan een neiging om de pechstrook te gaan berijden. Dit ging natuurlijk veel vlotter vooruit, zo rijden langs de pechstrook, hoewel ik mijn snelheid toch aangepast laag hield. Lachend reed ik een schare medeweggebruikers voorbij, maar de pret was van korte duur, want slechts korte tijd later veranderde het aanschijn helemaal. De pechstrook die ik bereed was even verder plots helemaal bedekt met een laag dikke hagel, zodanig dat ik heel wat trager diende te rijden. Nog wat verder bleek er zich boven die ijskoude hagel die was neergeslagen op de zomers warme bodem een dikke mistlaag te verspreiden. Het leek wel of ik een rampgebied binnenreed. Ik realiseerde me dat de file waar ik in zat niet veroorzaakt was door een banaal verkeersongeluk op de verkeerswisselaar, maar dat er hier sprake was van een uitzonderlijk weerfenomeen, een noodweer in de ware betekenis van het woord. Eventjes maar kreeg ik een panisch gevoel in de zin van hopelijk is thuis alles in orde. Gelukkig was de afrit 26bis Lummen nu niet ver meer en hoopte ik via een binnenweg snel thuis te zijn. Daar kwam ik echter van een koude kermis thuis, want toen ik de afrit afgereden kwam en links af wilde slaan naar de weg naar Lummen, bleek dat deel van de weg van het industriepark volkomen ondergelopen te zijn door de overvloedige neerslag. Ik stopte de wagen dan maar en ging een gesprek aan met een andere weggebruiker die daar blijkbaar ook gestrand was en post gevat had aan de afslag. De man bleek schade te hebben aan zijn voertuig door de hagelinslag. Er zat me niks anders op dan terug de autostrade op te rijden. Inmiddels bleek de file zich ook op te lossen en kon ik vlot mijn weg huiswaarts vervolgen.



Het weer kan verschillen van buien regen en hagel tot periodes van zonneschijn. In de winter sneeuwt het wel al eens. Ook winden komen voor, die waaien aan een windsnelheid die kan verschillen. Toch was er hier geen sprake van een banaal weersverschijnsel. Dat er gerust kan gesproken worden van een windhoos of tornado blijkt vooral uit de beelden uit Herk-de-Stad waar duidelijk bomen en electriciteitspalen tegen de vlakte gingen.

Youtube: Ravage in Limburg, featuring Sonja Claes

Hoewel het Belgische Koninklijke Meteorologische Instituut KMI beschikt over een uitstekende weerradar in Wideumont, nabij het luxemburgse Libramont, is deze dienst niet online beschikbaar. Daarvoor dient de Belgische gebruiker zich te wenden tot een buitenlandse dienst als buienradar.nl of een van zijn afgeleiden zoals Meteox of MeteoBelgië. Overigens kan het ook nooit kwaad eens een kijkje te gaan nemen op bliksemdetectie.nl.

Inmiddels slaan onze nationale weerbabes, weervrouw Jill Peeters van de kabelomroep VTM en weervrouw Sabine Hagedoren van de nationale televisiezender VRT, de handen in elkaar om in spotjes promotie te voeren voor The Big Ask Again - een voortzetting van de Big Ask Act Now sensibiliseringscampagne over de opwarming van de aarde en die dit jaar afsluit met een dance event te Oostende op 29 augustus.


Geen opmerkingen: